Er du lidt dovent anlagt? Gider du heller ikke skrælle kartofler? Kommer af og til sent hjem og ikke har tid og overskud til at lave mad, men heller ikke er til færdigretter med hestekød? Sætter du pris på sundhed? Hvis du kan svare ja på følgende, så har vi kartoffeltilbehøret til dig.

Det er groft sagt en doven kartoffelmos, som egner sig godt til travle tider og som samtidig er sund. Den består af to genveje. Genvej 1 er ikke at skrælle kartoflerne. Fordelen ved dette er at du ikke skal bruge tid på at skrælle dem og så samtidig er skrællen sund. Kartoffelskræller indeholder B og C vitamin og fibre der er gode for fordøjelsen. Genvej nr. 2 er ikke at mose kartoflerne for meget – man skal jo passe på med at overanstrenge sig.

Du skal bruge:

500 g. små nye kartofler
25 g. smør
2 forårsløg
En lille håndfuld persille
1 spsk. æbleddike
Salt
Peber

Kog kartoflerne møre med lidt salt. Glem alt om at skrælle dem eller skære dem i mindre stykker. Bare plump dem i gryden og kog.
Skær i mellemtiden forårsløg i tynde skiver og hak persillen fint.
Når kartoflerne er møre, hældes vandet fra. Ned kommes smør, forårsløg i tynde skiver, finthakket persille og æbleeddike.
Mos kartoflerne groft med et piskeris og smag til med salt peber og evt. mere æbleeddike.
Æbleeddiken skal skabe en balance mellem de sødlige nye kartofler og smørret, lidt på samme måde som citronsaften skaber balance med smørret i en hollandaise sauce.

Mosen er rigtig god til fisk og andet godt fra havet da syrligheden spiller en prominent rolle. Erstat evt. persillen med estragon og du har en salgs bearnaise mos, som vil egne sig perfekt til en saftig rød beuf.

20130412-205732.jpg

Share Post
Written by

Finder du opskrifter på salater, desserter eller kager, har de som regel været under min kniv. Men jeg er også en ørn til pies, simreretter, ting der kan skæres i store tern og alt mad man kan drikke cava til.

Latest comment
Top