Home2014februar

februar 2014

Det her er bare pisse enkelt og samtidig helt sublimt. Det er en stegt hjertesalat med en rå, røget æggeblomme og lakserogn til.
Inspirationen kommer fra en restaurant, jeg næste ikke tør nævne flere gange på denne blog, men navnet starter med A og slutter på C.
Denne version er bare mere enkel og hjemmegjort.

Det der er så ninja-zen over retten er, at den består af få og enkle ingredienser, som nærmest ikke skal tilberedes. Som modvægt hertil, skal der bruges lidt specialudstyr.

Disse små fine buketter er et fantastisk eksempel på at det ikke kun er madbloggere, der lader sig inspirer af hinanden. Det gælder i høj grad også de professionelle kokke. Af to omgange, inden for relativ kort tid har vi fået serveret en lignende snack på både noma og AOC. Begge gange kom den som en lille mundfrisker a la granité. Server den evt. mellem en forret og en hovedret.

Hvis du ved lidt om indiske brødtyper, så kender du sikkert naan, papadum (det kan du selv være!), puri og chapati.
Det er nok mindre sandsynligt, at du har støt på Aloo partha før. Det er ikke lide det man ser oftes på indiske restauranters menukort, hvilket er ret synd, for det er et fantastisk brød, der næsten er en ret i sig selv. Faktisk er det en morgenmadsret, hvor brødet serveres med lidt chutney til, hvilket nok også er hovedårsagen til at brødet ikke findes på restauranternes menukort. Jeg må indrømme, at det er sjældent at jeg lige bikser aloo paratha sammen en onsdag morgen. Der imod, syntes jeg at det er perfekt til en gang dahl curry. Indere ville nok synes, at det er lidt spøjst at spise aloo paratha til aftensmad, men på den anden side spiser de også æbleskiver til morgenmad i Elk Horn.

Rosenkål er lidt af en gyser i mange hjem, og hvem husker ikke de sønderkogte rosenkål fra frost, der ofte endte på barndommens middagsbord. Hvis det er din eneste erindring om rosenkål kan jeg ikke anbefale nok, at du giver dem endnu et forsøg. De friske vel at mærke. Nænsomt tilberedt.

De kan fåes på stok, hvis du køber dem fra grønthandleren, og supermarkederne sælger dem friske i poser på køl. Rosenkål er fin og faktisk let bitter i smagen. Den skal næsten ikke tilberedes, og kan faktisk sagtens fungere som salat. De skal for guds skyld ikke koges – højst blancheres. Eller som her – hurtigt stegt på en varm pande så de næsten karameliserer.

Fik jeg nævnt, at vi har anskaffet os en ismaskine? Altså sådan en semiproff-fætter med kompressor og hele svineriet, der kan trylle væsker om til is på et øjeblik?
Den har ikke haft mange ledige stunder siden den flyttede ind i vores køkken. For pludselig kan man lave alle de iskolde desserter, som har stået på ønskelisten så længe, men som bare ikke bliver det samme i en alm. fryser.
Personligt kender jeg et par kvinder der sværger til sorbeter frem for “den væmmelige fede flødeis”.
Bare lige for at være helt skarp, er det relevant at slå fast, at sorbet altså ikke er noget særlig sundt produkt. Det opdager man, når man selv står og pøser sukkeret ned i gryden. Sorbet er med andre ord frossen sukkersirup.
Du skal med andre ord ikke spise sorbet for at få dækket dit daglige indtag af c-vitamin. Men det skader på den anden side ikke.

Med inspiration fra Nikolaj Kirk, Aftensmad, er her en ret lækker sildeopskrift som varmt kan anbefales.
Friske sild er lette at få fat i i vinterhalvåret, og ud over at være super sunde er de forfriskende anderledes end meget af det hvide fisk man ellers køber. Indrømmet: når man steger dem på denne måde får man nogle af benene med, men de er så små at man ikke rigtig lægger mærke til det.

Top